Tuesday, May 26, 2009

TUGASAN KEDUA...JOURNAL

1. Intensive Mathematics for Improving Middle school Mathematics Achievement
R. Martin
Action Research Journals
NEFSTEM
The Northeast Florida Science, Technology, and Mathematics Center for Education




2. “It’s about the Kids”: Transforming Teacher-Student Relationships through Action Research
DWIGHT ROGERS, CHERYL MASON BOLICK, AMY ANDERSON, EVELYN GORDON,MEGHAN MCGLINN MANFRA, and JAN YOW

3. A Social Construction Approach to Computer Science Education
Philip Machanick*
School of ITEE, University of Queensland, Australia
1. “It’s about the Kids”: Transforming Teacher-Student Relationships through Action Research
Kajian yang dijalankan bagi meneroka fenomena, mengenalpasti masalah bagi tujuan merancang strategi tindakan untuk penambahbaikan. Kajian yang dijalankan oleh guru terhadap masalah yang dihadapi melalui tindakan intervensi bagi tujuan menyelesaikan masalah atau meningkatkan keberkesanan amalan pengajaran.


Dalam artikel ini penulis telah memaparkan penyelidikan tindakan yang dijalankan oleh 114 orang guru berpengalaman dari pelbagai peringkat dan tahap-tahap gred mereka telah didaftarkan dalam satu program bagi menguasai pendidikan.. Berdasarkan penyelidikan yang dilakukan oleh mereka, penulis dapati penyelidikan tindakan tersebut adalah seperti :

- Membina hubungan antara guru dan pelajar.
- Memberi kefahaman yang jelas kepada pelajar tentang peranan mereka sebagai seorang pelajar
- Peluang interaksi pelajar dalam bilik darjah.

PERSOALAN YANG DIKEMUKAKAN :
- Apakah yang saya mahu pelajar-pelajar ketahui?
- Bagaimanakah saya ingin mengajar mereka?
- Bagaimanakah cara komunikasi dengan pelajar yang berkesan?

Tindakan yang perlu dilakukan adalah :
- Tumpuan kepada pemikiran pelajar
- Memahami perasaan pelajar
- Tumpuan terhadap aspirasi pelajar


Contoh kajian
Carolyn seorang guru telan menjalankan penyelidikan tindakan terhadap cara guru membina hubungan baik dengan pelajar mereka. Tindakan yang dilakukan dalam penyelidikan ini ialah :


- Guru mengkaji cara pengajaran mereka di dalam bilik darjah.
- Menggalakkan guru untuk memahami amalan mereka terhadap para pelajar secara lansung.


Ini kerana teknik pengajaran dan juga cara bagaimana seorang guru berkomunikasi dengan pelajar adalah penting dalam membina hubungan yang baik antara guru dan pelajar dan pelajar akan sentiasa menghormati guru dan guru akan menjadi lebih prihatin terhadap pelajarnya.

Perancangan
- Membina sikap yang lebih prihatin terhadap pelajar.
- Memberi kefahaman kepada pelajar sebagai seorang pelajar.
- Memberi peluang kepada pelajar dalam bilik darjah sama ada dari segi memberi pandangan atau idea-idea mereka dalam pembelajaran.

Artikel ini dihasilkan oleh 114 guru yang pelbagai peringkat dan berdasarkan kepada tinjauan yang dilakukan mereka telah telah member tajuk yang khusus untuk program ini iaitu “Guru sebagai Penyelidik.” Program induk mereka didaftarkan dalam adalah tiga puluh satu jam, 2 tahun program siswazah.

GURU SEBAGAI PENYELIDIK


Rasional untuk melibatkan guru sebagai penyelidik adalah untuk mengembangkan kemahiran menyiasat pengajaran diri sendiri di samping memupuk keinginan memperbaiki pengajaran pembelajaran serta keadaan bekerja guru dan murid. Dengan cara ini, guru mempunyai kesempatan membuat pilihan bagi amalan pendidikan yang lebih baik


Tujuan Kajian Tindakan


- Memperbaiki amalan guru dalam membina hubungan guru

Subjek Kajian Tindakan

Pelajar dan guru yang terlibat dengan kajian menjadi sampel

Langkah-langkah dalam penyelidikan :


- Merumus satu soalan,
- Mengutip data,
- Mengkaji keputusan-keputusan,
- Merenungkan/ Refleksi implikasi-implikasi.
- Membuat laporan

LAPORAN KAJIAN


Hasil laporan penyelidikan- 71% atau 81 daripada 114 guru yang terlibat dalam penyelidikan ini ialah bagi mengekalkan penyelidikan tindakan ini telah dilaksanakan untuk menggalakkan guru bagi membuka dan melaksanakan cara-cara baru dan berbeza dalam komunikasi dengan pelajar-pelajar mereka dan lebih lengkap melibatkan mereka dalam kurikulum dan pengajaran membuat keputusan.


ANALISIS DATA

CIRI-CIRI KAJIAN TINDAKAN

- Satu pendekatan untuk memperbaiki mutu pendidikan melalui perubahan P&P
- Dilakukan oleh guru atau pendidik dalam konteks tugas seharian
- Fokus utama ialah ke atas amalan diri guru
- Dilakukan dalam situasi sebenar bilik darjah
- Melibatkan tindakan intervensi bagi menyelesaikan masalah P&P guru
- Melibatkan guru membina “teori-teori” daripada pengalaman sebenar yang mereka lalui
- Dilakukan secara berterusan, berkembang mengikut kitar refleksi kendiri

FAEDAH KAJIAN TINDAKAN


i) Mendapat sumber maklumat penting untuk memahami amalan P&P, keadaan murid, suasana bilik darjah dsb
ii) Mempelbagaikan kaedah P&P
iii) Membentuk budaya penyelidikan sebagai asas dalam membuat keputusan
iv) Memudahkan guru menerima perubahan

Kurikulum Kepada Kanak-kanak

Penyelidikan tindakan mempunyai potensi bagi bagi untuk melihat pembelajaran anak-anak dan masalah-masalah tingkah laku mereka.“Guru sebagai Penyelidik” bermula bagi membangunkan sikap lebih prihatin (van Manen 1990) orientasi terhadap pelajar-pelajar mereka menerusi tindakan penyelidikan.
Guru-guru memikirkan bagaimana hendak mewujudkan hubungan pelajar dengan guru :

- Mewujudkan beberapa cara atau teknik dalam berkomunikasi dengan pelajar.
- Membuka ruang dan bersifat terbuka kepada pelajar dalam bilik darjah.
- Memberi sedikit kebebasan kepada pelajar dalam bilik darjah
- Memahami dan mendalami keperluan dan kepentingan terhadap pelajar.

Guru-guru hendaklah memastikan pelajar terlibat secara aktif dalam bilik darjah iaitu :
- Membuat keputusan terhadap sesuatu masalah dalam pembelajaran
- Pertanyaan di dalam bilik darjah dalam proses pengajaran dan pembelajaran

Tindakan penyelidikan menjadi lebih teratur dengan prosedur-prosedur yang mana ia menjadi satu transformasi proses melalui yang guru-guru dijadikan lebih terlibat dengan pelajar-pelajar mereka. Oleh itu, pembelajaran dalam bilik darjah adalah berpusatkan kepada para pelajar dalam bilik darjah. Maka secara tidak langsung akan memberi kesan positif antara guru dan pelajar iaitu :


i. Pengajaran berpusatkan pelajar.
ii. Membina hubungan dan pemahaman yang baik dengan pelajar.
iii. Memberi peluang kepada pelajar seperti dalam memberi pendapat dan idea-idea mereka.

Teknik/ Kaedah


Dalam mencapai objektif tersebut kajian tindakan yang dilakukan, guru-guru menggunakan pelbagai teknik dan kaedah seperti :


-Pemerhatian
-Soal selidik


Penyelidikan tindakan boleh jadi satu kenderaan yang menggalakkan lebih komunikasi terbuka antara guru dan pelajar. Sebagai Rock dan Levin (2002) memerhatikan dengan pra perkhidmatan guru-guru, melalui penyelidikan tindakan, guru-guru berinteraksi, bercakap, dan mendengar kanak-kanak dalam baru dan berkembang cara-cara

Pengumpulan Data


Dengan menggunakan satu kepelbagaian pengumpulan data formal teknik-teknik, termasuk :
i. Temuduga-temuduga,
ii. Soal selidik,
iii. Penilaian-penilaian bertulis

Pengumpulan data juga dilakukan dengan komunikasi peribadi antara guru dan pelajar iaitu dengan kekerapan interaksi pelajar dan guru sama ada hal peribadi atau hal pengajaran dan pembelajaran. Ini kerana guru-guru juga bertindak sebagai seorang kaunselor yang memberi kepercayaan bagi pelajar untuk meluahkan segala permasalahan mereka


Hasil Dapatan


Wujudnya sikap prihatin guru terhadap pelajarnya dan mereka ini berupaya untuk mengenali pelajarnya dengan lebih baik dengan komunikasi dan interaksi yang baik. Menumpukan perhatian terhadap permasalahan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini menimbulkan minat dan menggalakkan pelajar untuk lebih aktif dalam bilik darjah. Disamping itu, dapat menggalakkan pembelajaran kendiri pelajar.


Penyertaan dalam penyelidikan tindakan mempunyai potensi untuk menggalakkan guru-guru untuk menjadi lebih prihatin pelajar-pelajar melalui wujud hubungan lebih kukuh dan menggunakan cara-cara baru dalam berkomunikasi dengan pelajar untuk memahami pemikiran pelajar-pelajar, perasaan, dan aspirasi mereka.

2. Sekolah Sekolah Successful : Daripada penyelidikan untuk Rancangan Tindakan

International Center Leadership dalam Pendidikan telah dicipta pada 1991 adalah bertujuan untuk membantu sekolah-sekolah bagi menggerakkan semua pelajar terhadap pendidikan. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, misi yang telah diterima oleh pertubuhan-pertubuhan lain, termasuk Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat, Majlis Negeri Ketua Pegawai-pegawai Sekolah (CCSSO), dan sebagainya.

Pada awalnya tenaga pengajar dan pembuat dasar International Center, dan orang ramai telah menyokong misi ini bagi kepentingan para pelajar di sekolah. Ini dapat membantu masyarakat dan sekolah dalam pendidikan.

TEKNIK

PEMERHATIAN

Satu pemerhatian telah dilakukan terhadap pelajar-pelajar sekolah dalam kurikulum mereka. Perubahan penting berlaku adalah mengkhusus sekolah-sekolah untuk menyediakan data dan kaedah-kaedah bagi menjadikan perubahan perlu itu untuk menawarkan pelajar-pelajar mengikut kehendak pendidikan dan peluang kerjaya yang releven kepada mereka.
Dunia hari ini memerlukan perubahan yang selari dengannya dari segi persiapan diri seperti kemajuan teknologi, kemahiran, ilmu pengetahuan, dan sebagainya. Oleh itu, pelajar sekolah perlulah membuat persediaan diri mereka bagi menghadapi persaingan dunia kini.

Penyelidikan
Perbincangan dasar kajian, dan penyelidikan banyak telah dibuat tentang penyusunan semula sekolah. 7 meta analisis telah utarakan dan satu rumusan International Center penemuan-penemuan pada setiap meta analisis. Antaranya ialah seperti :
1. Ronald R Edmonds, “Mencari Sekolah-sekolah Berkesan” Institut untuk Penyelidikan Mengajar, College of Education, Michigan State University, 1981
Dr. Edmonds yang mengetuai penyelidikan ini dalam penyusunan semula sekolah dalam 1970s, dan kerjanya masih amat dihormati oleh pemimpin-pemimpin pendidikan. Belaiu menyatakan 5 ciri-ciri sekolah yang successful:
i. Kepimpinan yang mantap
ii. Fokus kepada kemahiran asas
iii. Jangkaan untuk kejayaan pelajar
iv. Pengawasan prestasi pelajar

v. Keselamatan sekolah yang teratur



2. Jaap Scheerens dan Roel Bosker, Asas-asas bagi Keberkesanan Pendidikan, New York: Elsevier, 1997 Scheerens dan Bosker. Mereka mengemukakan lapan ciri penting sekolah yang successful iaitu :
• Memantau kemajuan pelajar
• Fokus pada pencapaian pelajar
• Penglibatan ibu-bapa
• Suasana sekolah yang selamat dan teratur
• Fokus kepada kurikulum
• Kepimpinan yang mantap
• Persekitaran kerja Cooperative
• Tepati masa dalam tugasan

Lezotte menyatakan ciri-ciri penting sekolah-sekolah berkesan:
• Menghasilkan budaya sekolah
• Mengaitkan sekolah-sekolah berkesan
• Pengurusan yang teratur
• koleksi Data, disaggregation dan analisis
• Perancangan kearah proses meningkatkan sekolah
• Melatih organisasi pelajar
• Membina sokongan masyarakat
• Membuat penilaian pelajar.

Satu analisis menyeluruh penyelidikan ini menghasilkan sepuluh rumusan yang menjadi platform kearah mewujudkan sekolah yang success iaitu :
1. Mewujudkan satu budaya sekolah yang mantap dari segi kurikulum terhadap pelajar sekolah.
2. Penggunaan data penting untuk mengenalpasti tumpuan utama dalam kurikulum pelajar agar lebih teratur.
3. Menyediakan pelajar dengan kemahiran-kemahiran dan pengetahuan selari dengan reality kini
4. Mewujudkan satu rangka kerja untuk mengelolakan kurikulum
5. Mewujudkan keperluan atau peluang kepada pelajar untuk menyalurkan bakat dalam seseuatu perkara.
6. Menetapkan harapan dan pengawasan terhadap pelajar dalam pembelajaran.
7. Memberi penumpuan kepada pembangunan professional.
8. Penglibatan komuniti dalam membangunkan sekolah.
9. Mewujudkan sekolah-sekolah selamat dan teratur.
10. Menawarkan pembangunan kepimpinan berkesan untuk pentadbir-pentadbir, guru-guru, ibu bapa, dan masyarakat.

Pelan Tindakan

Perancangan

Pendidikan telah mencipta Successful Practices Network. Network telah dilancarkan dua tahun lepas, telah melakukan perancangan berdasarkan ciri-ciri sekolah yan successful yang diberikan untuk direalisasikan.
Perkembangan ini mendapat perundingan daripada pertubuhan-pertubuhan kebangsaan termasuk NEA, AFT, National School Boards Association, Gabenor National Association, Achieve, Pendidikan Trust, ASCD, Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat, dan lain-lain, kriteria bagaimana bagi mengenal pasti sekolah sucessful. Kriteria termasuk empat ciri-ciri:


1. Prestasi akademik tinggi kerana mengukur pada ujian-ujian rasmi dan kebangsaan.
2. Menyediakan Program-program yang terbaik kepada pelajar-pelajar.
3. Penglibatan komuniti.
4. Pembangunan sosial dan peribadi

Sekolah-sekolah ini kemudiannya akan memulakan kerja dengan satu pelan tindakan. Pelan tindakan akan mengandungi sehingga lapan kawasan-kawasan inisiatif yang mana-mana sistem sekolah K-12 seluruh negara boleh menggunakan menjadi berjaya. International Center dan kita Successful Practices Network akan menyediakan bantuan teknikal dan sokongan untuk sekolah-sekolah tersebut.
Ekoran adalah tujuh tindakan pusat yang kita percaya sekolah-sekolah mesti mengambil, mereka yang ahli-ahli Successful Practices Network akan mempunyai peluang bagi menyertai dalam, jika mereka adalah akan memperbaiki kejayaan akademik semua pelajar.

1. Mencipta satu budaya untuk melakukan perubahan
2. Strategi yang terancang dalam perubahan sekolah.
3. Perkembangan membina perhubungan diantara guru, pelajar dan komuniti .

Akhirnya, bagi mewujudkan satu siri prinsip-prinsip menjadi pedoman untuk semua hubungan akan dibina sekitar. Prinsip-prinsip menjadi pedoman yang banyak sekolah menggunakan adalah mereka yang daripada aksara tertumpu inisiatif pendidikan yang wujud di Amerika Syarikat They adalah:
i. Menghormati
ii. Tanggungjawab
iii. Refleksi/ muhasabah
iv. Belas Kasihan
v. Inisiatif
vi. Kebolehsuaian
vii. Ketabahan
viii. Kejujuran
ix. Optimisme
x. Kebolehpercayaan
xi. Keberanian
xii. Kesetiaan

4. Pengambilan Keputusan Data-based
5.Peralihan persekolahan
6. Sistem persekolahan yang selaras

3. PROJEK PENYELIDIKAN TINDAKAN (KAJIAN KUANTITATIF)

Tumpuan utama penyelidikan
Pencapaian Matematik dalam kelas Intensif Matematik
Pencapaian Matematik dalam kelas pendidikan umum/ biasa
Kelas tambahan matematik

Persoalan
Apakah kesan terhadap pencapaian pelajar yang menyertai kelas Intensif Matematik dan sikapnya terhadap Matematik ?

DESCRIPTION OF THE INTERVENTION / INNOVATIONS TO BE USED

Penulis menggunakan satu kurikulum berasaskan piawaian disediakan oleh Supervisor Matematik iaitu teks Algebra akan digunakan. CPM mencadangkan satu program pengajaran yang pelbagai dengan menggunakan strategi-strategi yang tertentu. Contohnya adalah menggalakkan pembelajaran koorperatif dalam kumpulan dalam subjek matematik. Dengan itu mereka dapat berkongsi ilmu yang berlainan dan menolong untuk memahami sesuatu.
Sosial Skills- adalah kemahiran-kemahiran yang penting kepada pelajar seperti membina kemahiran :
i. Berkomunikasi,
ii. Bersifat kepemimpinan,
iii. Pandai membuat keputusan
iv. Bijak dalam pengurusan konflik

PROJEK PENYELIDIKAN TINDAKAN (KAJIAN KUANTITATIF) JUMLAH DAN JENIS PELAJAR-PELAJAR YANG MENJADI SASARAN

SASARAN
Kajian ini melibatkan 78 orang pelajar. Pelajar ini adalah terdiri daripada gred 6, 7, dan 8. Dan dijaringkan kepada Level 1 atau 2.

Penulis mendapat kebenaran daripada pengetua terlebih dahulu untuk menjalankan penyelidikan ini. Penulis akan melihat guru pendidikan Matematik umum dan guru Matematik kelas Intensif secara berkala dalam pengajaran dan pembelajaran mereka.

PERANCANGAN
Ogos - Pelajar-pelajar mengambil Matematik SSS Benchmarks bagi mengenal pasti pelajar mendapat mata Level 1 dan 2 pada 2004 Matematik FCAT untuk menyertai Matematik Intensive Class.
􀂃 August- September-. Mengkaji semula data keputusan-keputusan pelajar dalam Matematik SSS Benchmarks
􀂃 September-November- Pelajar mempertingkatkan usaha bagi yang lemah.
Penandaras.
􀂃 pendapatan December- Melihat perkembangan keputusan para pelajar dalam Matematik pada kali kedua dan penumpuan kepada pelajar yang lemah diberikan.
􀂃 January-February- Pelajar membuat persediaan untuk ujian seterusnya.
􀂃 March-May- Melihat kepada keputusan ujian, guru telah meneruskan usaha untuk mempertingkatkan kemahiran pelajar dalam Matematik.

SASARAN PENGLIBTAN DALAM KAJIAN SELAIN DARIPADA PELAJAR :
􀂃 Guru Matematik
􀂃 Guru kaunselor
􀂃 Ibu-bapa pelajar
􀂃 Pengetua dan pentadbir sekolah
􀂃 Fakulti dan kakitangan

PROJEK PENYELIDIKAN TINDAKAN (KAJIAN KUANTITATIF)
KENYATAAN SUMBER-SUMBER
Program ini menggunakan banyak bahan dalam Teacher Edition CPM Book. Salinan-salinan akan diperlukan untuk pelbagai pengajaran. Sekolah ini akan menyediakan buku teks dan semua bahan salinan hendak untuk program ini.

PENGUMPULAN DATA
Data diguna pakai dalam penyelidikan ini adalah skor daripada ujian yang dijalankan 2004 Matematik FCAT untuk memilih para peserta untuk program ini pada Ogos dan Disember Matematik SSS. Keputusan akan dibandingkan untuk tahun-tahun ini Matematik FCAT untuk mengkaji hasil prestasi pelajar-pelajar itu.
graf-graf individu membandingkan data). ***
Angka 2 (Mengalami individu graf)

ANALISIS DATA DAN TAFSIRAN
Pada permulaan tahun persekolahan, pelajar-pelajar itu menyertai dalam satu tinjauan. pelajar-pelajar amat terbuka dan jujur. Pelajar-pelajar itu kemudiannya diberi computer riba dalam bilik darjah untuk pembelajaran.
9 minggu pertama pelajar didedahkan dalam kelas Intensif Matematik. Kebanyakan pelajar telah diletakkan dalam kelas-kelas elektif lain.Pelajar-pelajar itu yang telah layak untuk kursus ini berdasarkan keputusan ujian Matematik adalah secara manual terpilih dan diletakkan di IM. Namun terdapat juga pelajar kelas intensif Matematik yang mendapat keputusan yang tidak memuaskan. Ini mungkin kerana mereka tidak mengambil serius dengan kursus ini.

DAPATAN
Berdasarkan data analisis dan tafsiran, penulis telah dapati kajian ini memberi impak kepada Kelas intensif Matematik pada Level 1 dan 2. Begitu juga dengan sikap mereka terhadap Matematik.


i. Semua pelajar yang menyertai dalam kajian ini menunjukkan prestasi mereka dalam matematik
ii. 56% orang pelajar dijaringkan pada 1 dan 2 level
iii. 44% orang pelajar kekal dengan Level 1
iv. 38% pelajar dipindahkan kepada Level 1
v. 18% pelajar-pelajar itu mencatat pada Level 3. I
vi. Sikap para pelajar itu adalah menarik. Lebih 80% pelajar-pelajar itu menganggap IM Kelas 3 atau mengatasi kelemahan mereka.
vii. Program ini amat disukai oleh pelajar-pelajar, ibu bapa dan guru-guru dan ingin meneruskan program ini.

.

No comments:

Post a Comment