Sunday, May 17, 2009

TUGASAN 1 : ULASAN BUKU

Tajuk : Action Research in Education
Pengarang : Ernie Stringer
Penerbit : Pearson Education, Inc, Upper Saddle River, New Jersey
Tahun : 2004

Kajian tindakan bukan hanya satu berbentuk formal dalam proses penyelidikan, tetapi boleh diaplikasikan secara sistematik seperti satu alat dalam pembelajaran dalam bilik darjah dan sekolah. Namun, ia dirujuk untuk penyelidikan tindakan terutamanya berkaitan dengan pendekatan konstruktivisme dalam pedagogi. Dari perspektif seorang pentadbir pula ia juga satu alat pengurusan yang menyediakan cara untuk membangun rancangan secara lebih berkesan, dasar-dasar, program-program, dan prosedur-prosedur dalam bilik darjah, sekolah, dan pelbagai peringkat lain.

Kajian Konseptual

Menurut Meriam- Webster on-line ( 2001)

1. Pengumpulan maklumat tentang sesuatu tajuk tertentu

2. Pencarian berhati-hati atau rajin

3. Rajin bertanya, penyoalan dan memeriksa

4. Siasatan bertujuan untuk penemuan dan tafsiran fakta

5. Semakan menerima teori-teori atau fakta-fakta baru

6. Penggunaan praktikal teori-teori

Penyelidikan, lebih secara rasmi boleh dijelaskan seperti satu proses kajian bersistem membawa kepada pemahaman yang meningkat satu fenomena atau isu yang menarik minat. Walaupun penyelidikan merupakan akhirnya agak kegiatan biasa, satu proses untuk melihat sekali lagi pada satu sedia ada keadaan ( mengkaji ) dan melihat ia dalam satu cara berbeza, proses sistematik siasatan menyediakan cara untuk memastikan proses kukuh dan berkesan dalam penyelidikan.

KAJIAN TINDAKAN MENUMPUKAN KEPADA BEBERAPA ASPEK IAITU :

1. Perubahan : Meningkatkan amalan-amalan dan tingkah laku dengan menukar mereka.

2. Refleksi : Pemikiran manusia ,tindak balas , dan atau membuat teori tentang amalan, kelakuan, dan situasi-situasi mereka.

3. Peserta:manusia mengubah diri mereka dalam amalan dan kelakuan bukan orang lain yang mengubahnya.

4. Kemasukan : Bermula dengan agenda dan perspektif paling kurang berkuasa, pelebaran bulatan bagi merangkumi semua mereka yang terjejas oleh masalah.

5. Perkongsian : Manusia berkongsi bersama perspektif mereka dengan orang lain.

6. Pemahaman : Mencapai penjelasan pemahaman perspektif berbeza dan pengalaman-pengalaman.

7. Pengulangan : Pusingan berulang-ulang aktiviti penyelidikan menuju ke arah penyelesaian untuk satu masalah

8. Amalan : Menguji pemahaman baru dengan menggunakan sebagai dasar untuk mengubah amalan-amalan atau membina amalan baru

9. Masyarakat : Kerja terhadap pembangunan / Membina pembelajaran dalam komuniti

Bab ini mencadangkan keperluan bagi meluaskan idea-idea kira-kira sifat dan fungsi penyelidikan untuk memastikan bahawa mereka mengakui dan mengambilkira sosial dan dimensi manusia hidup pendidikan. Manakala secara saintifik disahkan pengetahuan benar-benar mempunyai potensi untuk meningkatkan pemahaman penting memperlihatkan kehidupan sosial kita dan amalan pendidikan, untuk takat yang ia gagal untuk memaklumi atau mengambilkira sosial, kebudayaan, beretika, dan tabii politik kehidupan sosial, ia gagal untuk menyediakan cara bagi meningkatkan usaha pendidikan.

Pendekatan interaktif dalam kajian tindakan ini adalah untuk menyediakan lebih banyak pendekatan kepada penyelidikan serta menyediakan prosedur penyelidikan yang kondusif untuk proses-proses sosial demokratik dan dalam bilik darjah dan sekolah-sekolah. Satu pendekatan tegas kepada penyelidikan mengesahkan perspektif itu dan pengalaman-pengalaman semua manusia terlibat, mengambil KIRA secara saintifik disahkan maklumat dalam proses-proses itu, merangkumi cara untuk mencapai dan amalan-amalan pendidikan secara lebih berkesan.

Dalam bab-bab itu yang mengikut, rutin teknikal penyelidikan adalah dilaksanakan dalam tempoh tertentu, dimensi pendidikan dan prinsip-prinsip nilai hidup manusia Prinsip-prinsip ini adalah dikatakan dengan jelas lagi dalam bab lain seperti satu pelopor untuk artikulasi terperinci penyelidikan dalam proses tindakan.

- Bab ini membezakan antara dua paradigma penyelidikan utama :

i. Positivisme saintifik, kadang-kadang dipanggil kajian kuantitatif,

ii. Penyelidikan naturalistik, kerap dirujuk untuk sebagai penyelidikan kualitatif atau bertafsir.

- objektif sains menganggap alam semesta tetap yang boleh diperhatikan dan menghuraikan dengan tepat. Melalui kaedah ujikaji, ia mencari boleh mendapat maklumat yang menyeluruh dengan darjah kebolehpercayaan tinggi.

- Penyelidikan naturalistik menumpukan pada pemahaman bagi makna dan tafsiran sedia ada pada kehidupan setiap hari. Ia membuat penggunaan kaedah kualitatif untuk memahami bagaimana pengalaman seseorang dan membuat makna daripada peristiwa-peristiwa tersebut.

- Penyelidikan tindakan mewujudkan satu set prinsip sosial yang adalah kedua-dua demokratik dan beretika. Ia mencari untuk terlibat proses-proses siasatan yang adalah demokratik, penyertaan, memberi kuasa kepada dan life-enhancing.

- Ini berkemahiran tempoh segera melalui terbentuknya kaum-kaum pengajian dalam bilik-bilik darjah, sekolah-sekolah, dan kaum-kaum bersekutu mereka.

: Analisis data dan kualitatif

Ringkasan

Tujuan analisis data adalah :

1. Mengurangkan, atau kuantiti data besar.

2. Memberi kefahaman terhadap sesuatu isu.

Dua proses untuk mengkaji data ialah :

Analisis Epiphanies

1. Memilih orang berkepentingan daripada kumpulan atau sesebuah organisasi.

2. Mengkaji semula data untuk setiap orang terpilih

3. Mengenal pasti epiphanies atau pengalaman-pengalaman penting.

4. Mengenal pasti ciri-ciri utama bagi pengalaman-pengalaman tersebut.

5. Mengenal pasti unsur-unsur bagi pengalaman mengaitkan dengan setiap ciri.

6. Mengenal pasti ciri-ciri dan unsur-unsur bagi merumuskan satu rangka kerja conceptsto idea- idea yang mewakili pengalaman setiap seorang.

7. Mengenal pasti persamaan-persamaan dan perbezaan antara ciri atau unsur-unsur.

- Proses pembinaan alat kajian boleh dibahagikan kepada dua

- (2) bahagian, iaitu :

-

- (a) menentukan objektif alat kajian-apakah yang kita ingin tahu tentang responden kajian kita

- (b) menentukan kandungan alat kajian -ujian yang mempunyai kebolehpercayaan dan kesahan kandungan (content validity )yang tinggi

-

- Jenis Kebolehpercayaan dan Kesahan

-

- 1. Kestabilan- Kebolehpercayaan kestabilan ialah ukuran ketekalan (consistency) mengikut peredaran masa bagi sampel yang sama

-

- 2. Kesetaraan Kebolehpercayaan kesetaraan ialah ukuran kesetaraan antara skor bagi dua (2) ujian yang setara, iaitu ujian yang berbeza, tetapi mengukur kandungan yang sama.

-

- 3. Ketekalan Dalaman Kebolehpercayaan ketekalan dalaman ialah ukuran ketekalan antara skor separuh daripada ujian dengan skor separuh lagi ujian bagi ujian yang sama.

-

empat (4) jenis kesahan

-

- 1. Kesahan kandungan ialah ukuran sejauh/setepat mana sesuatu ujian dapat mengukur kandungan bidang yang hendak diukur.

-

- 2. Kesahan hubungan kriteria terdiri daripada dua (2) bentuk,

- iaitu kesahan serentak (concurrent validity)

- dan kesahan ramalan (predictive validity)

-

- 3. Kesahan konstruk ialah ukuran sejauh/setepat mana sesuatu ujian dapat mengukur sesuatu konstruk/gagasan berasaskan teori psikologi tertentu eg. Rajin

-

- 4. Kesahan muka sesuatu alat/ujian “nampak pada permukaannya” dapat mengukur apa yang hendak diukur Contohnya, bagi alat yang mengukur konstruk “rajin”, kita sepatutnya nampak item-itemnya berkait dengan ciri-ciri orang yang “rajin”.

Bab 6 : Proses Kajian dan Hasil-hasil

Bab ini membentangkan tiga format utama untuk membentangkan hasil-hasil bagi penyelidikan : Laporan bertulis, perbentangan, dan persembahan.

Ini dapat membangkitkan fahaman empatetik pengalaman peserta.

- Peserta dapat memahami dari pelbagai aspek.

- Memenuhi keperluan dan tujuan-tujuan khususnya kepada peserta.

Laporan bertulis boleh berbentuk cerita, biografi-biografi, atau ethnographies bertulis sebagai laporan individu, bersama, atau kolektif. Mereka boleh mengambil bentuk laporan ringkasan tidak rasmi untuk peserta projek, formal melaporkan untuk para penonton profesional dan pentadbiran atau laporan akademik untuk jurnal-jurnal penyelidikan.

Penyampaian mungkin menyepadukan satu varity media, termasuk laporan lisan, carta-carta, carta-carta aliran, peta-peta, peta-peta konsep, seni, angka-angka, overhed, audio merakam, video dan persembahan-persembahan elektronik.

Persembahan mungkin termasuk drama, seni, puisi, muzik atau format-format lain. Ini boleh disimpan, dipamerkan dan disampaikan dalam satu kepelbagaian visual, bentuk-bentuk telinga dan elektronik.

Prosedur-prosedur untuk membina laporan bertulis atau tulisan-tulisan untuk persembahan-persembahan dan persembahan termasuk:

- Mengenal pasti penonton dan tujuan

- Memilih perspektif peserta

- Menyemak data

- Memilih ciri-ciri utama dan unsur-unsur pengalaman daripada menganalisis

- Membina satu framework/ garis kasar menggunakan ciri-ciri ini

- Menulis laporan

- Menyemak dan menyunting laporan

- Pemeriksaan Ahli untuk ketepatan dan kesesuaian.

Mengambil tindakan

Ringkasan

Bab ini menggariskan cara-cara penyelidikan tindakan boleh jadi digunakan ke atas sekolah umum proses-proses pendidikan. Ia membentangkan rangka-rangka untuk :

- Penyelesaian Masalah : Perancangan tindakan dalam bilik darjah dan sekolah-sekolah.

- Wujud satu agenda tindakan

- Membina satu pelan tindakan

- Menyemak rancangan

- Menyokong dan memantau perkembangan

- Pembelajaran dalam bilik darjah dan amalan praktikal.

- Membina Program-program pembelajaran.

- Mencipta satu sukatan pelajaran

- Pelan-pelan Pelajaran

- Projek-projek Pengajian

- Penilaian pelajar dalam pembelajar.

- Pembangunan Kurikulum

- Perancangan kurikulum

- Transformasi Kepimpinan Kurikulum

No comments:

Post a Comment